Thursday, November 6, 2008

Melayu Glokal


Dulu, masa aku duduk kat negara orang putih, ada sorang kawan aku yang pada pendapat aku memenuhi karakter untuk dikenali sebagai Melayu Glokal, iaitu yang boleh survive di global tanpa meninggalkan ciri lokal (bukan samseng macam samseng kampung dusun saja).

Satu hari, kitaorang pegi melancong, 5 hari, bagpack. Masa pergi tu aku baru tau dia ada history kesihatan yang tak begitu cemerlang. Disebabkan kesana sini mengusung beg, penyakit lama dia jadi semula, buasir. Mana taknya, beg 65 lb. usung kesana kemari.

Hari yang kelima dia dah tak boleh tahan, nak beli obat, tak tau nak sebut, sebab negara yg kitaorang pegi tu tak guna bahasa inggeris. Telan panadol je, sakit hilang sekejap, datang balik, telan balik.

Balik aje ke tempat asal kitaorang, belum sempat sampai rumah, dia dah pegi farmasi dulu.

Mek salleh jaga kaunter tanya, Can I help you sir?

Dengan muka confident, member pusing tunjuk punggung sikit, cakap kat minah tu, I have pain in my ass, inside. 5 days already, very pain, cannot shit.

Tercengang minah tu, kompius, dua tiga saat lepas tu satu kaunter ketawa. Yang sorang tu sampai keluar airmata. Tapi diaorang takde la peleceh. Dapat botol ubat tu baru aku tau, rupanya buasir nama saintifik dia hemoroid.

2 comments: